fredag 28 augusti 2009

Ett mycket speciellt uppdrag.


Ibland är händer det närmast omöjliga. För många år sedan, jag vill minnas att det var år 2001, var Nordtrafik inblandade i skeppningen av Volvo P1800 med chassinummer: 1 (ett) till USA. Det var ju i sig en mycket unik händelse som gjorde att en och annan, läs Sture på Wheels Magazine, tyckte att vi närmast underlättade plundringen av riksregalierna. Vi tyckte det var en ära att få förtroendet för denna skeppning. Men kände väl också att Sture hade en poäng.

Häromdagen blev vi uppringda av en man i Sverige som hittat bilen i USA och ville köpa och skeppa hem den till Sverige igen. Av olika orsaker har han ingen möjlighet att åka över själv, titta på bilen och genomföra affären. När jag väl förstod vilken bil det var måste jag erkänna att jag tyckte det kunde vara riktigt kul att kunna bistå. En händelse som ser ut som en tanke, Volvo är på väg ut ur amerikanska händer, och vi tar hem denna bil igen.

Bilden här är det sista foto som togs av bilen innan den for iväg på sin USA-turné, tagen i Skandiahamnen, Göteborg. Jag (Tomas) kommer åka över den 29 augusti och hämta hem denna pärla för vår uppdragsgivares räkning. Det ger oss ett gyllende tillfälle att försöka beskriva hur det går till att köpa och skeppa en bil till Sverige från i detta fallet Baltimore tillsammans med vår agent, Dartrans Inc. Så följ med mig på denna resa. Uppdateringar utlovas fortlöpande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar